Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Valmistaudu toimitusketjun vaihteluun ja piiskavaikutuksiin

maanantai, 09 maaliskuu 2020 Tommi Hyyrynen

Toimitusketjuja piiskataan joka suunnasta (bullwhip effect). Trumpit, digitalisaatiot, kauppasodat, yrityskaupat ja koronavirukset kurittavat toimitusketjuja kukin vuorollaan. Juuri nyt Kiinan Wuhanin alueita on eristetty ja Italia on karanteenissa. Varastot tyhjenevät. Miten vähennät toimitusketjusi vaihtelua sekä varaudut piiskaniskuihin?

Bisnes vaatii, että onnistut kaikessa tekemisessäsi. Toimitat oikean määrän, oikeaan aikaan ja täytät kaikki laatuvaatimukset iloisesti hymyillen. Sen sijaan organisaatiot ja toimitusketjut ovat täynnä yllätyksiä. Yritys tekee merkittävän yritysoston ja avaa uuden markkinan. Asiakas lopettaa ostot. Avaintoimittaja keskeyttää toimitukset. Kun vahinko käy, hymy hyytyy ja asiakkaalle pitää ilmoittaa viiveestä. Miten voit vähentää vaihtelua ja epävarmuutta?

Toimitusketjubisneksissä kaikella on merkitystä. Tottakai joskus tapahtuu virheitä. Se on inhimillistä. Kun toimitusketjun tavara- ja tietovirrat ovat keskenään linkitettyjä, virheet siirtyvät toimitusketjun portaalta toiselle. Tällöin pieni virhe ketjun alkupäässä voi johtaa täyteen katastrofiin ketjun loppupäässä. Pahimmillaan ketjun loppuporras ottaa vastaan ison piiskaniskun, eikä se enää pysty toimittamaan tavaraa asiakkaalle. Tämä isku sitten kirpaisee ja punoittaa, kun asiakas lopettaa ostot siihen. Miten luot näkemystä ja kykyä toimia siten, että toimitusketjusi kestää omat mokat ja muiden virheet?

Toimitusketjut kuten pankit finanssikriisissä vuonna 2008

Globaalit toimitusketjut näyttävät tällä hetkellä samalta kuin pankit vuoden 2008 finanssikriisissä. Silloin pankit lainasivat holtittomasti. Huonoista lainoista ei välitetty, eikä omavaraisuudesta huolehdittu. Omistajien lyhyen tähtäimen voitot olivat etusijalla ja varautuminen oli heikkoa. Sitten rysähti.

Nyt globaalit toimitusketjut valmistavat ja tilaavat tuotteita vain tarpeeseen, koska varastointi maksaa. Varastopuskureita ei pidetä missään, vaan luotetaan siihen, että toimittaja toimittaa osat aina tuotantotarpeen mukaan. Kun ketjut toimivat liian leanisti - just-in-time - koronavirukset, virheet ja onnettomuudet pysäyttävät koko ketjun. Kun Wuhanista ei tule komponentteja, niin Nintendon valmistus viivästyy. Mitä pitäisi tehdä?

Käytännön esimerkkejä valmistautumiseen

Miten voit olla kilpailukykyinen ja rakentaa samalla toimitusketjua, joka kestää vaihtelun ja yllätykset? Puskurointi vähentää epävarmuutta. Puskureita voivat olla esimerkiksi varastopuskurit, aikapuskurit ja kapasiteettipuskurit. Oman ketjun perusteisiin, rakenteisiin ja prosesseihin perehtymällä ja terveellä järjen käytöllä voi pieninkin muutoksin vähentää epävarmuutta ja lieventää piiskan iskuja.

Esimerkki 1. varastopuskureiden rakentaminen

Erään uuden Expakin asiakkaan ongelma lähtötilanteessa oli se, että lopputuotevarastoon kertyi paitsi liikaa tavaraa, myös väärää tavaraa. Ratkaisu oli se, että tuotantonimikevarastot (=puolivalmisteet) ja myyntinimikevarastot (=lopputuotteet) mitoitettiin ja ohjattiin uudelleen varastopuskureiden avulla. Käyttöönoton jälkeen lopputuotevarasto aleni tavoitteen mukaisesti - 25% ensimmäisen vuoden aikana ja samanaikaisesti puolivalmistevarastot kasvoivat. Mikä parasta, koko materiaalivirtaus parani, kun eri tuotannonvaiheiden materiaalivirroista tuli läpinäkyviä ja ohjattavia.

Esimerkki 2. aikapuskurin rakentaminen

Eräs saksalainen verkkokauppa vaihtoi matkapuhelinten toimitusajat webshopissaan asiakkaille yhdestä päivästä kolmeen päivään. Yrityksessä oli havaittu, että yhden päivän toimitusaika ei tuottanut asiakkaille lisäarvoa, eikä sitä voitu toteuttaa virheettömästi. Muutos ei laskenut myyntiä, eikä alentanut asiakastyytyväisyyttä. Sen sijaan yrityksen osto-, varasto- ja toimituslogistiikan tulipalot vähenivät ja työnteko helpottui.

Esimerkki 3. aika- ja kapasiteettipuskurin rakentaminen

Eräs Expakin tukkukauppa-asiakas vastaanotti tavaraa viikkotoimituksin. Vaikka vastaanotettavassa tavaramäärässä oli vaihtelua, niin vastaanottaja kävi hyllyttämässä saapuvat lähetykset kerran viikossa. Yritys muutti ostoeräkokoja ja tilausvälejä siten, että tavaran tulovirta olisi tasaisempi. Nyt osa ostoeristä on aiempaa pienempiä ja osaa tuotteista tilataan harvemmin. Näin tulovirta on hallitumpi ja osa tavaroista hyllytetään kerran kuussa aiemman viikoittaisen hyllytyksen sijaan.

Lue lisää asiakkaistamme

Mikä on toimitusketjusi tulevaisuus?

Tuleeko toimitusketjusi hallinta olemaan tulevaisuudessa helpompaa vai vaikeampaa? Veikkaan, että epävarmuus kasvaa ja piiskaniskut voimistuvat. Puskureiden avulla varaudut, valmistaudut ja varmistat tuotteiden saatavuuden asiakkaillesi. Vaikka maailma ympärilläsi koronaviruksineen menee hullummaksi, puskurit ovat konkreettinen keino hallita epävarmuutta, vähentää yllätyksiä ja vaimentaa piiskaniskuja.

Puskurointi maksaa. Vielä enemmän maksaa menetetty asiakas. Järkevillä puskurointitoimenpiteillä tuotteiden saatavuus nousee sekä varastointi- ja logistiikkakulut laskevat yhtä aikaa. Jäät plussalle.

Lue lisää aiheesta: 
The New York Times
Spiegel International 
Time
Helsingin Sanomat (Luettavissa vain tilaajille)

Lue lisää sivuiltamme: varaston ja oston ohjauksesta

Järjestämme aiheesta webinaareja 17.3. 25.3. ja 26.3. 

Ota yhteyttä

Keskustellaan lisää kehitystarpeista ja ratkaisuvaihtoehdoista.

puh. +358 40 7533 320 tai myynti(at)expak.fi

Täytä tietosi alla tai kysy lisää chatissa, sivun oikea alalaita. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian.

Oletko huomannut, että löydät meidät myös sosiaalisen median kanavista?

Seuraa meitä Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä, Ite wikissä ja YouTubessa.

Kuulet ensimmäisten joukossa ajankohtaisia uutisia ja positiivisia päivityksiä, meistä ja asiakkaistamme!