Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

LOGY Conference 2020 - kolme vaikuttavinta puheenvuoroa

perjantai, 07 helmikuu 2020 Mirkku Natunen

Expak osallistui Finlandia-talolla 6.2. järjestettyyn LOGY Conference-tapahtumaan. Se on alan tärkein konferenssi, joka kokoaa vuosittain liki tuhat logistiikka-alan ammattilaista yhteen. Tänä vuonna teemana oli Smart Connected World.

Tapahtumasta päällimmäisinä jäivät mieleen kolme ajatuksia herättävää aihetta: vastuullisuus, toimitusketjun läpinäkyvyys sekä vahvatahtoisen yksilön hullun rohkea projekti.

Think Like Toyota - Matthias Fischer, Toyota Material Handling Europe

Fischerin puheenvuoro käsitteli Toyotan tapaa suhtautua tuotantoon ja tekemiseen – vastuullisesti. Hän toi esiin toyotamaisen periaatteen, joka on tiivistetysti: nolla muda eli zero waste.
Se perustuu lean-ajatteluun, jonka taustalla on Toyotan tuotantojärjestelmässä vahvistetut neljä periaatetta:

1. ihmisten kunnioittaminen ja heidän turvallisuutensa
2. vikoja nolla
3. ”one-piece flow” ja
4. 100% lisäarvo.

Näiden pohjalta Toyota onkin lanseerannut anteeksipyytelemättömän sloganinsa: Think Like Toyota.

Fischer haastoi meidät kuulijat muuttamaan toimintatapojamme, sillä maailma muuttuu nopeasti, koska nyt on jo pakko. Jätteen määrää on vähennettävä mm. kehittämällä työtapoja ja kiinnittämällä huomiota omaan toimintaan. Toyotan periaatteissa on järkeä, vain tekemällä asioita uudella tavalla on mahdollista itsekin tulla entistä paremmaksi omassa työssään ja suhtautumisessaan ympäristöön.

Paneelikeskustelun kiinnostavin: toimitusketjun läpinäkyvyys

Aamupäivän paneelikeskusteluun osallistuivat Krista Huhtala-Jenks, MaaS Global; Annika Nevaste, Google Cloud; Jere Räisänen, Elcoline Group ja Glenn Sawyer, SAP. Keskustelun otsikkona oli ”Which technologies and competencies are must in a smart connected world?”

Keskustelu kumpuili erilaisten logistiikkaan liittyvien aiheiden ympärillä. Esille nostettiin mm. GDPR, datan omistusoikeus ja sen käyttöoikeudet, työntekemisen muuttuminen ja tulevaisuuden älykaupunki. Eniten kiinnostusta kuitenkin herätti näkökulmat liittyen toimitusketjun läpinäkyvyyteen. Paneelissa oltiin yksimielisiä siitä, että kuluttajien vastuullisuus on lisääntynyt. Ihmiset ovat entistä kiinnostuneempia tuotteiden alkuperästä, käytetyistä raaka-aineista ja työntekijöiden sekä tuotantoeläinten kohtelusta.

Läpinäkyvyys on toimintaperiaate, jonka muodostaminen kannattaa aloittaa nyt, mikäli yritys haluaa varmistaa menestyksensä myös tulevaisuudessa. Jokaisella on omat lähtökohtansa ja jokainen aloittaa omasta kuplastaan ja se on ihan ok. Oleellista on ymmärtää tulla sieltä ulos ja hankkia rinnalle kumppanit, joiden kanssa läpinäkyvä toiminta on mahdollista. Ohjeeksi annettiin: kokeile uutta, kaikki ei tule onnistumaan yhdellä kertaa, mutta testaamalla lopulta selviää mikä toimii ja kuinka sinun yrityksessäsi voidaan toimitusketjusta tehdä läpinäkyvämpi.

Peter Vesterbacka – jolla on tahto, hän löytää keinot

Iltapäivällä lavalle astui ihailtavan vahvatahtoinen Peter Vesterbacka. Hän kertoi Tallinnan tunnelin rakentamisprojektistaan ja sen etenemissuunnitelmasta. Tavoitteena on tehdä ensimmäinen Itämeren alittava junamatka joulukuussa 2024.

Puheenvuorossa huokui päättäväisyys ja can-do -meininki. Epäilijöitä ja latistuksen mankeleita on Vesterbackan tielle osunut useitakin, mutta niillä ei tunnu olevan suurtakaan vaikutusta. Peterillä on mainio asenne ja heittäytymiskyky: se, jolla on tahto, löytää kyllä keinot. Innostus tarttuu ja usko noin suuren projektin onnistumiseen kuulijakunnan keskuudessa ei voinut kuin vahvistua. Käy tunnelihankkeelle miten tahansa, siitä huolimatta Peter Vesterbacka on ihailtava persoona ja hänen kykynsä luoda innostuksen ilmapiiri lienee menestyksensä salaisuus.  

 

Ota yhteyttä

Keskustellaan lisää kehitystarpeista ja ratkaisuvaihtoehdoista.

puh. +358 40 7533 320 tai myynti(at)expak.fi

Täytä tietosi alla tai kysy lisää chatissa, sivun oikea alalaita. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian.

Oletko huomannut, että löydät meidät myös sosiaalisen median kanavista?

Seuraa meitä Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä, Ite wikissä ja YouTubessa.

Kuulet ensimmäisten joukossa ajankohtaisia uutisia ja positiivisia päivityksiä, meistä ja asiakkaistamme!