Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Lean & Green opeilla säästät rahaa, ympäristöä ja hermoja

torstai, 14 marraskuu 2019 / Tommi Hyyrynen

Lean & Green on vastuullisuutta ja taloudellista tehokkuutta. Miten toimit pienemmällä käyttöpääomalla, ympäristöä säästäen? Miten pidät asiakkaasi tyytyväisenä ja ohjaat tavaravirtoja ketterästi? Luo päätöksilläsi kestävä tulevaisuus.

Säästä rahaa ja ympäristöä

Moni tukku- ja erikoiskauppa elää murroksessa – kilpailu kovenee, tuote-elinkaaret lyhenevät ja uutuustuotteiden määrä nousee räjähtämällä. Muutoksia tulee paljon ja tilanteet muuttuvat hetkessä. Miten pysyt mukana näissä muutoksissa, miten voit erottua kilpailijoista ja olla enemmän Lean & Green?

Monet tukku- ja erikoiskaupat kilpailevat tuotteiden saatavuudesta ja nopeimmasta mahdollisesta toimitusajasta asiakkaalle. Tämän päivän tilaus pitää toimittaa jo tänään, tai viimeistään huomenna. Osa yrityksistä on kilpailussa mukana ja samalla he parantavat toimintaansa asiakkaalle näkyvin tuloksin. Osa valitettavasti ei tee mitään. Mikä yrityksiä estää pääsemästä haluttuihin tuloksiin? Väitän, että vakiintuneet tavat, uskomukset ja toimintamallit estävät monia pääsemästä parempiin tuloksiin. Tavat ja uskomukset eivät muutu yhtä nopeasti kuin ympärillämme olevat markkinat. Ilman tekoja mikään ei muutu.

Mikä on se iso muutos, joka tukku- ja erikoiskaupan pitäisi tehdä? Olisiko olennainen kysymys, miten ohjaat oikeaa tavaraa, oikeaan aikaan ja paikkaan? Ajattelu- ja toimintamallien ravistelu tavaravirtojen ohjauksessa auttaisi monia eteenpäin ja parempiin tuloksiin. Edelleen elää vahvana ajatus, että myyntiennusteita tarkentamalla tarvelaskenta ja täydentäminen tulee myös kuntoon. Ovatko ennusteet tai ennustetarkkuuden nosto avain onneen tukku- ja erikoiskaupassa? Eivät välttämättä ole. Kun optimistinen myyntimies tekee ennusteen, se ampuu helposti yli. Ja kun kysyntä on vaihtelevaa ja epävarmaa, tulee ATK:n tuottamiin kysyntäennusteisiin suhtautua kriittisesti. Voisiko tehdä toisin? Kyllä voi.

Säästä hermoja

Hermot menee ja stressiä pukkaa, kun ennusteet vaihtelevat, ATK laskee mitä sattuu ja läpinäkyvyys toimitusketjuun puuttuu. Tuottaako järjestelmä, muu organisaatio tai kumppanit tavaravirtojen ohjaukseen oikeaa tietoa oikeaan aikaan?
Miten helpotat myynnin ennustamista? Ensin, käytä ennusteita silloin kun ne ovat tarkempia kuin historia. Keskity ennusteissa isoihin muutoksiin ja niiden vaikutusten arviointiin. Hallitse kysyntää kokonaisuutena ja tunnista poikkeukset, kuten tilauspiikit, muutokset, projektit ja kampanjat. 

Säästät hermoja, kun rakennat läpinäkyvyyden toimitusketjuun itsellesi, toimittajallesi ja asiakkaallesi. Vähennät stressiä, kun annat ATK:n hoitaa puolestasi toistuvat ja tarkkuutta vaativat laskentarutiinit, kuten varastotasojen ja ostoehdotusten laskennat. Silloin voit itse keskittyä tilanteen mukaan lopputulosten arviointiin ja muokkaamiseen. Logistiikan, oston, varaston läpinäkyvyys ja rutiinilaskentojen automatisointi auttaa. Tunnistat muutokset ja helpotat työtäsi. Entäpä jos kokeilisit?

Tervetuloa webinaariimme 3.12. klo 9:30-10:30 aiheena tukku- ja erikoiskaupan Lean & Green -tavaravirta.

Lisätietoja webinaarista ja ilmoittautuminen täältä

 

 

Tommi Hyyrynen

Tommi Hyyrynen

Toimitusjohtaja, KTM
tommi.hyyrynen(at)expak.fi
040 525 4211
LinkedIn

Jätä kommentti

Ota yhteyttä

Keskustellaan lisää kehitystarpeista ja ratkaisuvaihtoehdoista.

puh. +358 40 7533 320 tai myynti(at)expak.fi

Täytä tietosi alla tai kysy lisää chatissa, sivun oikea alalaita. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian.

Oletko huomannut, että löydät meidät myös sosiaalisen median kanavista?

Seuraa meitä Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä, Ite wikissä ja YouTubessa.

Kuulet ensimmäisten joukossa ajankohtaisia uutisia ja positiivisia päivityksiä, meistä ja asiakkaistamme!