Digitaalinen toimitusketjun hallinta

Blogi

Onko tekoälyssä logistiikan tulevaisuus?

torstai, 28 maaliskuu 2019 / Tommi Hyyrynen

Tekoäly (AI) on taikasauva, joka ratkaisee logistiikan ongelmat. Mitkä ovat tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet? Tekoälyn ja laskentatapojen tehtävä on tuottaa tukiälyä tekijälle ja hyötyjä yritykselle. Miten tunnistat hyvän ratkaisun, josta on hyötyä?

Viime vuosina tekoäly on vihdoin tehnyt läpimurtoja ja yritykset ovat yltäneet käytännön sovelluksiin. Amazon, Google ja Facebook ovat satsanneet miljardeja tekoälyyn ja parantaneet sen avulla palvelujensa sisältöjä. Logistiikassa tekoälyä ja laskenta-algoritmeja on käytetty jo vuosikymmeniä erityisesti kysynnän ennustamiseen. 

Kenelle näistä on hyötyä ja mitä haasteita on?

 

Tekoälyn mahdollisuudet ja haasteet

Kulutustavarajätti Procter & Gamble käyttää itsenäistä tekoälyratkaisua menekin ennustamiseen. Suomessa Kone tekee ennakoivaa hissien huoltotoimintaa. Tekoäly onnistuu parhaiten, kun sillä on selkeästi rajattu ongelma, jota varten se käsittelee toistuvasti isoja datamassoja, oppien ja parantaen lopputulemaa. Tekoäly onkin kilpailuedun lähde niille yrityksille, joilla on big dataa ja resursseja.

Tekoälyratkaisujen yksi haaste on ”musta laatikko”-ilmiö. Käyttäjä ei näe mustan laatikon sisälle, eikä ymmärrä, miten tulokset on tuotettu. Tällöin käyttäjän on vain luotettava lopputuloksiin. Entä jos jokin menee pieleen, kuka kantaa vastuun tuloksista? Suunnittelija, toimitusjohtaja vai se kuuluisa joku muu?

Toinen tekoälyratkaisujen haaste on digitalisoituvan talouden tuoma muutostahti: uutuuksia tulee jatkuvasti, tuote-elinkaaret lyhentyvät ja kilpailu kovenee. Kun toimivaa historiadataa on aiempaa vähemmän ja poikkeuksia entistä enemmän, perinteisten historiaan perustuvien laskentatapojen osumatarkkuus heikentyy.

Tekoälyn ja erilaisten laskentatapojen tehtävä on tuottaa tukiälyä ihmisten avuksi. Nyt onkin tekoälyn näytön paikka. Joko se tuo hyötyjä yrityksille ja sen käyttö laajenee, tai se jää kokeiluiksi, hetken hypeksi, kuihtuen hiljalleen pois.

Mutta miten tunnistaa toimiva ja tuottava ratkaisu?

 

Näin erotat hyvän ratkaisun huonosta

Hyvin toteutettu tukiäly helpottaa työtä ja tuo kustannussäästöjä. Monesti yksinkertaiset maalaisjärjellä toteutetut laskentaratkaisut ovat toimivimpia monimutkaisiin tilaus-toimitusketjun haasteisiin. Hyvä ratkaisu auttaa arjessa, ratkaisee ongelmia ja parantaa läpinäkyvyyttä. Huono ratkaisu taas on toiminnan kylkeen liimattu musta laatikko, joka lisää mutkikkuutta.

Tekoälyllä tuntuu nyt olevan taikavoimaa, kuten hokkuspokkuksella oli joskus ennen. Suuri yleisö vakuuttuu hyvistä ja tuottavista ratkaisuista - ei taikatempuista.

Minkälaisella ratkaisulla teillä hallitaan toimitusketjua – hyvällä vai huonolla?

 

Lue lisää aiheesta:

Tekoäly: Matkaopas Johtajalle, kirja ja lisämateriaalia. Antti Merilehto. Linkki: www.tekoalymatkaopas.fi/

Artikkeli on julkaistu myös:

Osto&Logistiikka -lehdessä 28.3: (LINKKI)

 

Tommi Hyyrynen

Tommi Hyyrynen

Toimitusjohtaja, KTM
tommi.hyyrynen(at)expak.fi
040 525 4211
LinkedIn

Jätä kommentti

Ota yhteyttä

Keskustellaan lisää kehitystarpeista ja ratkaisuvaihtoehdoista.

puh. +358 40 7533 320 tai myynti(at)expak.fi

Täytä tietosi alla tai kysy lisää chatissa, sivun oikea alalaita. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian.

Oletko huomannut, että löydät meidät myös sosiaalisen median kanavista?

Seuraa meitä Facebookissa, LinkedInissä, Twitterissä, Ite wikissä ja YouTubessa.

Kuulet ensimmäisten joukossa ajankohtaisia uutisia ja positiivisia päivityksiä, meistä ja asiakkaistamme!